Deze oplossing, ook bekend als cloud-telefonie, Centrex of IP Centrexis een VoIP-oplossing voor een telefooninstallatie die door de operator wordt gehost in plaats van door de klant.

Deze oplossing stelt bedrijven in staat om hun telefonie via een IP-netwerk uit te besteden en komaf te maken met het beheer van een PBX.

Een bedrijf dat hosted telefonie gebruikt, rust zijn site uit met een router die is aangesloten op een xDSL-verbinding en IP-telefoons. Daarom moet het lokale netwerk compatibel zijn met IP-telefonie. Een audit verdient de voorkeur voordat hosted telephony wordt geïmplementeerd.

Naast de technologische voordelen maakt gehoste telefonie een verlaging van investeringen (geen PABX's meer) en de communicatiekosten mogelijk (geen kosten meer gerelateerd met afstand, aangezien de meeste aanbiedingen forfaitair zijn). Over het algemeen maakt gehoste telefonie een betere controle van de telefonie mogelijk. Voorheen was dit voorbehouden aan grote bedrijven, maar voortaan is gehoste telefonie ook toegankelijk voor KMO's en microbedrijven.