Ook wel cloud-telefonie, gehoste telefonie of Centrex IP genoemd. Dit is een  VoIP-oplossing voor een telefoonfaciliteit (IPBX) die door de operator wordt gehost in plaats van door de klant. Deze oplossing stelt bedrijven in staat om voice via een IP-netwerk uit te besteden en komaf te maken het beheer van een telefooncentrale (PBX).

Een bedrijf dat gebruikmaakt van een Centrex IP, rust zijn site uit met een router die is aangesloten op een xDSL-verbinding en IP-telefoons. Daarom moet het lokale netwerk compatibel zijn met IP-telefonie. Een audit verdient de voorkeur vóór de uitvoering van een Centrex.

Naast de technologische voordelen maakt Centrex IP een vermindering van de investeringen (meer PABX) en de communicatiekosten (meer kosten in verband met afstand, aangezien de meeste aanbiedingen forfaitair zijn) mogelijk. In het algemeen kan telefonie door Centrex IP beter beheerd worden. Voorheen was het voorbehouden aan grote bedrijven, maar nu is Centrex toegankelijk voor KMO's en microbedrijven.