Het ontwikkelen van je activiteit is een ambitie die alle ondernemers drijft. Het zet hen ertoe aan om uiteenlopende groeistrategieën te ontplooien om hun strategische plannen tot leven te brengen. In dit kader vormen organische groei en externe groei twee fundamentele hefbomen voor de ontwikkeling van het bedrijf. Maar let op: niet alle groeibewegingen dienen hetzelfde doel. Groeien in een industriële logica is wezenlijk anders dan operaties uitvoeren vanuit een louter financiële benadering.
Een bijdrage van David Brette, Algemeen Directeur bij SEWAN
De organische groei stimuleren
Organische groei betekent dat je inzet op je eigen sterktes en interne middelen om je marktaandeel uit te breiden. Deze solide basis laat toe om je expertise en positionering te versterken, met name rond je historische aanbod en kernactiviteiten. Organische groei is dus een fundamentele pijler: ze biedt houvast en structuur om op gecontroleerde en industriële wijze te kunnen groeien.
De organische groei ondersteunen met gerichte overnames
Hoewel organische groei een krachtige motor kan zijn, kan ze aangevuld worden met gerichte externe groeibewegingen die verschillende doelstellingen dienen: je geografische aanwezigheid uitbreiden, snel een positie innemen op nieuwe markten, je aanbod en teams aanvullen, enzovoort.
Daarbij is het essentieel om externe groeitrajecten in te bedden in een strategisch plan, dat bovendien gedeeld wordt door zowel je eigen teams als de oprichters van de overgenomen bedrijven. Dat gedeelde kompas is cruciaal om een gemeenschappelijke dynamiek te creëren, gericht op groei en waardecreatie voor klanten, partners en medewerkers.
Voor een geslaagde integratie is het bovendien nodig om vooraf een begeleidingsmethodologie te bepalen en te steunen op interne tools die de samenwerking vergemakkelijken en de operaties stroomlijnen. In dit opzicht kan een digitale infrastructuur die voor alle betrokken partijen beschikbaar is, een echte katalysator zijn voor convergentie.
Wanneer aan deze voorwaarden voldaan is, kunnen overnames echt transformerend werken voor de groep. Het doel is immers om de overgenomen bedrijven volledig te integreren, en niet zomaar bouwstenen toe te voegen aan de bestaande organisatie. Zo komt waardecreatie centraal te staan, primeert de industriële logica en dragen de overnames bij aan het versnellen van de organische groei van de groep.
Source : https://www.forbes.fr/business/concilier-croissance-organique-et-croissance-externe-dans-une-logique-industrielle/