07/05/2020

HPHP Group: geüpgradede internetsnelheid om een crisissituatie het hoofd te bieden

Probleemstelling:

Twee klinieken die zijn uitgerust met glasvezel, met een verwerkingscapaciteit van 100 Mbps, werden in een crisissituatie geconfronteerd met een verhoogde vraag naar telewerken en videoconferencing. Daarom was het noodzakelijk om hun bandbreedte te vergroten.

Voorziene oplossing:

Een glasvezelverbinding geüpgraded naar 400 Mbps op elke site, en verbonden via VPN

De HPHP-groep is eigenaar van twee klinieken in de regio rond Lille: de Villeneuve d'Ascq-kliniek (230 bedden) en de Mitterie-kliniek (215 bedden). Beide sites hebben een 100 Mbps glasvezel. Deze internetverbindingen worden aangeboden door Sewan, in samenwerking met Eurafibre.

 

"Als telecom-infrastructuuroperator zijn we ons terdege bewust van de rol van Eurafibre ten aanzien van bedrijven waarvoor een breedbandverbinding noodzakelijk - zelfs onmisbaar - is voor het goed functioneren van hun activiteiten. Sommige organisaties, zoals die in de gezondheidszorg, moeten absoluut kunnen vertrouwen op een betrouwbaar glasvezelnetwerk om de overdracht van hun digitale flows te garanderen: messaging, kantoorautomatisering, bedrijfstoepassingen (waaronder die voor de spoedgevallen), gegevensback-ups, VoIPenz", klinkt het bij Eurafibre.

 

"Met glasvezel kunnen we vandaag meer dan 200 stations per kliniek aansluiten. We hebben meer dan 60 servers, meer dan 30 servers per kliniek met andere woorden. We profiteren van een snelheid van 100 Mbps voor elke site", legt Guillaume Rembry, de CISO van de groep, uit. "We hebben een Sewan-verbinding in elke kliniek, verbonden viaVPN".

 

Onder normale omstandigheden is de snelheid van 100 Mbps voor beide klinieken voldoende. De behoeftes op het gebied van de interconnectie van de twee sites hebben alleen betrekking op messaging, en van tijd tot tijd op het openen van een sessie voor bijvoorbeeld een lokale overname van de controle, als onderdeel van een probleemoplossing. "In deze context hebben we niet veel bandbreedte nodig voor back-ups of grote bestandsoverdrachten. We hebben twee infrastructuren die op elke site worden gehost. Er is geen sprake van interconnectie of uitwisseling van databases, bijvoorbeeld tussen sites die meer bandbreedte nodig zouden hebben.

 

De covid-19-crisis heeft de ISD van de groep ertoe gedwongen haar verbindingsbehoeftes te herzien, met name om het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende vraag naar telewerken. "Initieel ging het vooral om administratieve diensten. Maar nu hebben we nieuwe behoeftes die worden gecreëerd door artsen die om teleconsultatie vragen. Met videoconferencing hebben we een hogere verbindingssnelheid nodig", zegt Guillaume Rembry.

 

Nieuwe behoeftes

 

In deze noodsituatie wilde de directie van de groep weten of het mogelijk was om de bandbreedte van de twee sites tijdelijk te vergroten om aan de nieuwe vereisten en behoeftes tegemoet te komen. Sewan heeft daarom in samenwerking met Eurafibre besloten om hun glasvezelverbindingen tijdelijk gratis te upgraden van 100 naar 400 Mbps gedurende enkele maanden.

 

"Toen Sewan ons vroeg om een oplossing die het mogelijk zou maken dat de klinieken verbonden met Eurafibre in optimale omstandigheden kunnen werken, stelden onze teams onmiddellijk een verbindingsupgrade voor om deze instellingen meer bandbreedte en dus meer comfort te bieden. Wij zijn bij Eurafibre erg trots om deel uit te maken van de strijd tegen de pandemie en om bij te dragen aan de solidariteit die sinds het begin van deze gezondheidscrisis zichtbaar is", aldus Eurafibre.

 

"De upgrade verliep heel snel. Ik was erg verbaasd, want bij veel leveranciers stond de operationele werking eerder op stand-by wat betreft interventies, verplaatsingen, pakketverzendingen, etc. Sewan reageerde zeer snel. We moesten echter de apparatuur van de kliniek in Villeneuve d'Ascq veranderen: die was niet meer compatibel. Ik heb de apparatuur zeer snel ontvangen en de installatie kon in zeer korte tijd worden uitgevoerd".

 

Inspelen op de vraag van de patiënt

 

Patiënten vroegen ook om een videoconferentie met hun geliefden, omdat bezoeken op dit moment niet meer mogelijk zijn. De ISD van de HPHP-groep heeft daarom de nodige randapparatuur en apparatuur geïnstalleerd om aan deze behoefte te voldoen. Hiermee moest rekening worden gehouden naast de teleconsultatie en de VPN-toegang voor de interne teams. "We moesten daarom echt onze internetsnelheid verhogen om overbelasting van de verbinding tegen te gaan."

 

"Onze gebruikers zijn zeer tevreden over deVPN. Alles werd vergemakkelijkt doordat we onze teams in staat stellen om op afstand de controle over hun werkstation te nemen. Elke medewerker logt op afstand in en vindt zijn/haar professionele omgeving van thuis uit. De gebruikte middelen zijn die van de groep. Zodra iedereen eenmaal al zijn applicaties, dagelijkse tools, gegevens en andere bestanden had teruggevonden, was alles in orde."

 

Bespaar tijd door te anticiperen op de installatie

 

Voor Guillaume Rembry heeft het feit dat hij Sewan zeer vroeg om een  VPN-verbinding vroeg in deze crisiscontext veel geholpen. "We hebben tijd gewonnen. Onze infrastructuur was al gedimensioneerd om de extra belasting op te vangen. We hadden al tests gedaan en we hoefden niet op het laatste moment een VPNte installeren zonder te weten of onze installatie dit kon ondersteunen. Het enige wat we hoefden te doen, was de teams managen en te trainen in het gebruik van de VPNzonder ons zorgen te maken over de technische kant. Het meeste werk kroop in het aanmaken van VPN-accountsvoor alle teams en in de configuratie van de werkstations.

Neem contact op met een Sewan-expert

Bent u geïnteresseerd in deze producten? Wilt u meer informatie?
Neem contact met ons op, een Sewan-expert zal u zo snel mogelijk antwoorden.

Neem contact op met een Sewan-expert

Bedankt voor uw bericht!

We zullen de nodige informatie verzamelen om u te antwoorden
en zeer snel contact met u opnemen.